Gezondheid & natuur

Verbeter je verbondenheid met de aarde (Rik Vermuyten)

Dat we een periode van grote veranderingen doormaken zal zelfs de meest behoudsgezinde mens (zij het met veel tegenzin) toegeven. Hoe blijven we gegrond, gezond en voorbereid om soepel mee te gaan met de stroom van potentiële veranderingen? Rik zette een aantal concrete suggesties voor ons op papier:

Omdat de financiële crisis de voorpagina beheerst en daardoor alle aandacht opeist om uit de moeilijkheden te geraken, worden de klimatologische noden en veranderingen maar weer eens in het wachthokje gedropt. Nochtans gaan heel vaak economische of politiek-sociale moeilijkheden hand in hand met natuurlijke catastrofes in dezelfde omgeving. Menselijk gedrag en gewoontes hebben invloed op de aarde want wij vormen mee de bewustzijnslaag van de planeet, als een soort zenuwstelsel dat bewustzijn draagt en sturend werkt op een organisme, en dus krijgen we symptomen van heel het aardeorganisme wanneer er aan dat gedrag en bewustzijn iets schort.
We kunnen onszelf en ook de aarde helpen door onze verbondenheid te vergroten zodat we beter weten wat we kunnen doen.

1. Richt je aandacht op de aarde:
- Wat kan je zien, horen en voelen van de natuurlijke omgeving? Indien niets, zoek ze op, trek de natuur in en herontdek haar harmonie en haar vermogen om evenwicht te maken zodat je kan begrijpen dat de aarde haar evenwicht wil herstellen.
- Lees boeken of artikels hoe je kan leven in en van een natuurlijke omgeving: wat is er eetbaar in de wilde natuur en leer dit herkennen en bereiden. Leer eenvoudige technieken om je in de natuur te kunnen behelpen.
- Volg de veranderingen van het klimaat op het nieuws, National Geographic, Nasa-websites en in magazines en krantenartikels. Hou jezelf op de hoogte, er is veel informatie beschikbaar. Ook op het internet vind je erg veel info, er is zo goed als dagelijks nieuws.
- Nasa geeft ook mapppen van gebieden met meer aardbevingsintensiteit en van vulkanische streken (www.nasa.gov).
- Kijk om je heen en bemerk kleine of vaak opvallende veranderingen in je omgeving, de seizoenen, het weer, het gedrag van de dieren.
- Leer letten op de dieren, zij gebruiken heel goed hun vermogen om aan te voelen wat de situatie is en wat de toekomst brengt.

2. Richt je op je aanvoelen, oefen jezelf om dingen te leren voelen en voorvoelen. Oefen met eenvoudige dingen: wie belt er aan de deur, wie telefoneert er naar je, waar ligt iets in de winkel, wie ga je ontmoeten straks… en beschouw deze capaciteit als normaal, alleen niet geoefend.

3. En net zoals wanneer je een reis plant, bepaal waar je naartoe wil, richt je op je reisdoel, op de inhoud van wat je wil beleven in bijvoorbeeld 2013: wat voor leven wil je dan hebben en hoe ziet dat eruit?

4. Onderhoud een goede natuurlijke fysieke conditie, zorg dat je fit bent, oefen je lichaam, beweeg.

5. Werk aan je eigen aarding (= de aarde in jezelf), die zit in je buik; doe buikspier- en buikademhalingsoefeningen zodat je goed in je zwaartepunt (hara) zit.

6. Eet natuurlijk en eenvoudig voedsel: soep, granen, bonen, zaden, groenten en zeegroenten, daar hou je je gezond mee en daar kunnen veel meer mensen op onze planeet van leven, en met veel minder vervuiling als gevolg. (De gekweekte dieren produceren meer broeikasvervuiling dan het verkeer!)

7. Leer je eigen voedsel kweken, oefen in je tuin of zoek een stukje land. Leer planten verzorgen en oogsten. Leer zaden verzamelen, drogen en goed houden.

8. Leer een voedselvoorraad aanleggen zodat je moeilijke tijden aan kan. Bush Sr en Clinton waarschuwden de Amerikanen om minstens voor 6 maanden tot 2 jaar een voedselvoorraad aan te leggen.

9. Zorg voor degelijke natuurlijke en vooral warme kleding en sterk schoeisel dat tegen een stootje kan.

10. Verzamel werktuigen en tuinwerktuigen die niet afhankelijk zijn van elektriciteit zodat je altijd van alles kan maken of bewerken.

Met deze tips kan je je beter richten op de aarde en je connectie verbeteren en leren aanvoelen wat je juist wil doen, waar en wanneer je ergens naartoe wil, en hoe je je fit en gezond kan houden voor de komende veranderingen.