Existentiële dans: intensieve training tot danscoach en dansperformer

Existentiële dans: intensieve training tot danscoach en dansperformer

Eerstvolgende cursus

3 X 5 DAGEN (ORVAL)

Dit is een fulltime opleiding (van 5 maanden) in die zin dat er verwacht wordt dat er tussen de 3 residentiële weken ook zelfstandig aan de opdrachten kan worden gewerkt en dat er bij de start van de opleiding geen medicatie wordt gebruikt, ook geen psychische medicatie en zeker ook geen drugs.

Voor

  • dansers die nu al lesgeven b.v. in een school en hun vak willen verrijken met existentiële dans;  
  • mensen die echt in hun kracht willen komen en dat via dans willen doen om er ook effectief mee naar buiten te komen als performer, lesgever (danscoach voor kinderen of volwassenen en als danstherapeut); 
  • psychologen en dergelijke die begrijpen dat lichaamswerk en dans een enorme kans kan bieden om mensen te begeleiden; 
  • mensen die een diploma sociaal assistent hebben; 
  • pas afgestudeerden die nog geen werk hebben en zich zelf diepgaand in hun kracht wensen te ervaren om zelf of in hun beroep beweging en dans in te voegen; 
  • zelfs voor jongeren die een traject zoeken om beter te weten wie ze zijn om zo een betere studierichting te kunnen vinden om dan later beweging en existientiële dans in te kunnen zetten in hun eigen weg en beroep.

Onderdelen van de opleiding zijn:

1. meditatieve anatomie: het fysieke lichaam en fasciamassages als uitgangspunt voor authentic movement: op deze manier je eigen informatie vrij maken. Je ontdekt laag na laag wie je werkelijk bent, zo ervaar je je eigen fysieke structuur, je eigen mogelijkheden en kracht.

2. danscoach voor kinderen: Je ontdekt hoe op een verantwoorde manier de creatieve en expressieve krachten van kinderen te ondersteunen door dans. Leren kennen van dansante spelvormen (per leeftijdsgroep) die lichaamsbewustzijn brengen, plezier in eigen beweging en bewegingskwaliteiten en daarbij kinderen de kans geven zich diep met hun wezen te verbinden.

3. medicinale dans: inzicht krijgen en ervaren hoe 'gezondheid', bewustzijn en aarding gerelateerd zijn.

4. danscoach voor volwassenen: op een dansante manier en door heldere communicatie volwassenen begeleiden in hun spirituele proces.

5. dansperformer: ervaren hoe je op een kunstzinnige en organische manier een performance kan laten ontstaan en hoe je daar een immense vrijheid, authenticiteit en vervulling kan in vinden.

Dansimprovisatie, partnerdans, dansyoga, contactimprovisatie en danstheater zijn de dagelijkse ingrediënten van deze opleiding. Verder gebruikt Dina Mouton fasciamassages om de cellulaire informatie helder te krijgen. Ze gebruikt ook een heldere communicatie die ze ontwikkelde in haar jarenlange trainingen. Ze kiest er voor om haar opleidingen residentieel te maken en dit in Orval omdat de omgeving daar de opleiding gunstig beïnvloedt.

Eerste opleidingsweek:

1. authenticiteit en verbinding in jezelf door focus in het fysieke lichaam en de zintuigen. Improviseren met beweging.
2. gericht aanraken en ondersteuning toelaten van de ander. Dragen en gedragen worden. Ruimte nemen en ruimte geven. Spreken en luisteren in beweging. Contact maken met de fascialaag om van daaruit te bewegen (medicinale dans).
3. voelen is aarden en spelen en 'Nu' aanwezig zijn ( medicinale dans)
4. sensualiteit en agressie als geheel (danstheater)
5. ''authentic movement' als speelse creatieve bron: organisch groeiproces van een beweging (danstheater)
6. de kracht van ritme en herhaling: gevoelige bewegings'loops' (danstheater)
7. anatomie in beweging: bewustzijn in de fysieke structuur: bewegingslandschappen (danstheater)
8. ritme, bewegingsspel, bewegingskleuren en lijnen ( dansimpro en danstheater )
9. de dans van het innerlijke kind (medicinale dans)
10. dans als weg naar inzicht in je leven (medicinale dans )

Tweede opleidingsweek:

1. Ontdekken hoe jij de ander kan ondersteunen (danscoach)
2. Inzicht krijgen in de verschillende aspecten van je eigen dans en die van de ander. bewegingslijnen, ritmes, kleur van een beweging, zwaarte van een beweging (Laban), plaatsing in de ruimte, expressiekracht van een beweging (danschoreograaf )
3. Inzicht krijgen in hoe emoties zich vast zetten in de lichaamsstructuur en weten hoe die te bevrijden: die van jezelf en van anderen (medicinale dans)
4. Inzicht krijgen in de kracht van non verbale communicatie (levenscoach)
5. De expressiekracht van het innerlijke kind ontdekken in je zelf en in die van de ander (medicinale dans)

Derde opleidingsweek:

1. werken aan een eigen solo die wortelt in authenticiteit en hoe die afwerken tot een afgewerkt stuk (ontdekken hoeveel je wil vastleggen en hoeveel je open kan laten ) (dansimprovisatie en danstheater)
2. maken van een organisch dansstuk waar iedereen een cruciale plaats heeft: ontdekken hoe je in een groep functioneert en hoe je andere groepen zal begeleiden (danschoreograaf en danscoach)
3. inzicht krijgen in de danspedagogie om kinderen te kunnen begeleiden (danspedagoog of danscoach)
4. inzicht krijgen in de spirituele weg van de dans (danscoach)
5. inzicht krijgen in je diepste intenties en motivatie met dans

In deze opleiding is er geen examen maar wel krijg je geregeld feedback en ook opdrachten. De begeleiding is aangepast aan elke deelnemer. Op het einde krijg je een individuele aanbeveling en werken we aan een dansdvd waarin je kwaliteiten duidelijk zijn ... met wezenlijke feedback. We ontdekken dat mekaar ondersteunen een winstpunt is.

Na deze 3 weken training weet je, als gevorderde danser, meer wat jouw weg is in de dans en je bent klaar om je talent als lesgever of coach in te zetten of eindelijk je eigen danscreaties te laten zien. Naar lesgeven toe kan je (als je dat wenst) stage lopen via de academie voor existentiële dans.

Om de training te kunnen starten is het nodig om minstens een reeks of een dag gevolgd te hebben bij Dina Mouton zodat ze weet of je klaar bent voor deze training.

Geplande cursussen