Het natuurlijk yin-yang evenwicht.
Kijkend naar de resultaten van opvoeding en onderwijs, moet de werkelijke reden van de aanwezigheid van de mens op aarde, één van de best bewaarde geheimen ter wereld zijn.
Ondanks de overvloedige beschikbaarheid van godsdienstige, filosofische, geschiedkundige, culturele tot architecturale documentatie en verslaggeving, maakt de reden van ons bestaan nog steeds geen onderwerp uit van algemene kennis. Waarom is dat toch? Wat maakt het voor de mens zo moeilijk om uit al die beschikbare informatie de juiste conclusies te trekken rond zijn aanwezigheid op aarde?
Ego.
De mens heeft de neiging omwille van zijn lichamelijk op zich staand bestaan, er vanuit te gaan dat wat tot hem betrekking heeft, eveneens een gepersonaliseerde oorzaak heeft. Ook al werkt het universum inderdaad volgens oorzaak en gevolg, of actie en reactie, het effectieve eindresultaat ligt nooit vast. Dit wil zeggen dat niet elke gebeurtenis met gevolgen voor de mens, exclusief betrekking heeft op de mens. Ondanks het feit dat de mens een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de ganse kosmos, het net zo goed de olifant had kunnen zijn die uitgegroeid was tot momenteel het hoogst ontwikkelde wezen op aarde. Waarom niet dan? Hij is tenslotte vegetariër...
Het universum evolueert wel degelijk volgens een vast te stellen mechanisme, dat weergegeven kan worden in wetten en principes. Maar het is geen empirisch vastgelegde zekerheid zoals bij een rechthoekige driehoek A² + B² = C². Het leven is geen wiskunde die steeds hetzelfde rekenkundige resultaat geeft. Het leven is meer zoals een soufflés, die steeds met een andere vorm uit de oven komt. Toeval zal de bakker het noemen. Geluk de hobbyistische thuiskok. In werkelijkheid is het het resultaat van tig uiteenlopende elementen die zelf legio variaties kunnen hebben. De ouderdom van de gist, de origine van het graan, de kracht van de knedende handen, tot zelfs de herkomst van de elektriciteit voor de oven. Onmogelijk om al deze parameters in rekening te kunnen brengen zegt de wetenschap. Yin en yang, zegt de I Tsjing...
Inderdaad. Yin en yang zijn in essentie de enige twee componenten in deze materiële wereld die de mens hoeft te begrijpen, om al het overige dat er in voor komt te kunnen verklaren en vatten. Het zijn tevens de enige eenheden die hanteerbaar zijn in relatie tot waarden die onderhevig zijn aan oncontroleerbare externe invloeden, en derhalve onmeetbaar, maar wel perfect interpreteerbaar. Zoals het yinner worden van gemalen graan onder invloed van de tijd. Het veronderstelt ervaringsgericht handelen en ruimte om bij te sturen. Twee eigenschappen die onze tijdsgebonden en angstgedreven moderne maatschappij zich niet kan veroorloven. Tijdsgebonden, omdat alles zo snel mogelijk vooruit moet gaan tot het punt waarop de mens geen tijd meer heeft. "Heb je geen tijd, ga dan zitten" zegt dan ook het Chinese spreekwoord. Of, tijd om dan even stil te staan bij de reden waarom je denkt geen tijd meer te hebben dus.
En angstgedreven, omdat alles rond de vrees voor tekorten begint te draaien. Tekort aan geld, tekort aan opbrengst, aan zekerheid, aan toekomst, ontwikkeling. De mens denkt te bouwen aan een democratische verzorgingsmaatschappij. Maar in werkelijkheid wordt het een verzekeringsstaat die onder de noemer van vooruitgang zich steeds vaster rijdt in stagnatie omwille van het behoud van controle en gevestigde orde. The powers that be, zogezegd. De echte bestendige waarden zijn echter de wetten rond de orde van de natuur. Met als hoogste constante dat juist niets in dit universum constant is. Als de mens wil begrijpen hoe het leven ontstond, hoe hij hier op aarde terecht kwam, en wat hij hier komt doen, dan is het deze hoogste constante die hij dient te aanvaarden. Want niets van wat de mens materieel opricht, doorstaat de tand des tijds, als het onvoldoende rekening houdt met de vergankelijkheid der dingen. Zelfs het lichamelijke dient daar rekening mee te houden, aangezien alle leven uiteindelijk sterft. Dat is de wijze van de natuur en de weg tot ontwikkeling. Wat maakt dat de mens hier niet naar handelt?
Wederom ego.
Het idee dat het de mens zelf is die zijn materiële toekomst in handen heeft, of wil hebben. De exponentiële groei van het verzekeringsapparaat staat daar echter in schril contrast tegenover. Hoe kan existentiëel inzicht ontstaan wanneer wat men wil en wat men doet mekaar reeds tegenspreken en bijgevolg tegenwerken.
Wat maakt dat de mens na zovele duizenden jaren van beschaving, zich nog steeds verliest in mystiek als het over de zin van het leven handelt. Waarom nog steeds onvoldoende gegroeid, wanneer geconfronteerd met de angst zich misschien alleen in het donker te bevinden.
Omdat de mens, zoals de wetenschap, oorzaak en gevolg omkeert. Het is niet omdat een fenomeen ontstaat, dat waarvoor het kan gebruikt worden de bestaansreden is, en bijgevolg de oorzaak van het ontstaan er van is. De reden waarom fenomenen verschijnen is het gevolg van de inwerking van yin en yang op elkaar.
Een fenomeen kan nadat het is ontstaan, inderdaad gebruikt worden voor een bepaald doel. Bron en doel werken echter op elkaar in. Oorzaak en gevolg vormen een spiraal. Hoe meer oorzaak, hoe meer gevolg. Maar het gevolg zorgt op zijn beurt voor meer oorzaak. Bijvoorbeeld, alcohol veroorzaakt ontspanning. Te veel alcohol veroorzaakt alcoholisme. Het alcoholisme veroorzaakte niet het drinken van alcohol. Het drinken van alcohol heeft geleid tot het alcoholisme. Maar nu vereist het ingetreden alcoholisme het drinken van alcohol. Dus het drinken van alcohol is het doel van alcoholisme, want het gevolg is toch het doel van de oorzaak volgens de wetenschap...
Vergelijkbaar is de mens op aarde verschenen, dus het doel van de aarde is het doen verschijnen van de mens...? Het doel van het zonnestelsel is dan het doen ontstaan van de aarde. Het doel van de melkweg is het doen ontstaan van ons zonnestelsel. Dus het doel van het universum is de mens...?
Net zoals het doel van het geschapene volgens de bijbel, de mens als meester te hebben is?
Ons ego geeft ons ontstaan te veel krediet. Het doet dat omdat ons geestelijk bewustzijn te veel op het fysieke gericht is geraakt door lichamelijk mens te worden, en haar voeling met onze energetische oorsprong wat verloren is.
Navelbuikstaren.
Wanneer de mens terug beseft dat hij ontstaan is uit de aarde en hij de aarde nodig heeft om er uit te kunnen ontstaan, dan beseft hij tevens dat het niet het werktuig mens is dat het nut van de aarde weer geeft. De aarde werd niet uitgezocht of bedacht om de mens er op te kunnen plaatsen. De mens is ontstaan omdat de omstandigheden er aanleiding toe gaven. Hoe meer de mens echter de aanleiding naar zijn hand zette, hoe meer mens hij werd. De mens is niet het doel op zich van het universum. Hij is slechts het gevolg van een hele reeks actie-reactie invloeden tussen meer yinne en meer yange energieën. Maar wel een heel interessant gevolg, want blijkbaar de meest geschikte schakel tot nu toe tussen materialisatie en spiritualisatie. Of de overgang van yange materie naar yinne straling. Het doel van de mens is niet het zijn van de schakel. De schakel is het nut van het werktuig mens.
Het ego van de mens maakt dat hij deze invulling niet belangrijk genoeg vindt. Hij komt tot dit besluit omdat zijn bewustzijn nog te materieel gericht is en dit denken hem arrogant maakt. Voor zijn begrip zou dit dan betekenen dat al wat de mens voor zichzelf doet zinloos is omdat hij als louter werktuig zijn eigen lot niet in handen zou hebben. Merkwaardig genoeg wil hij eerder via arbeid voldoende geld vergaren om daarmee van zijn vrijheid te kunnen genieten. Voor de meeste mensen betekent dit niettegenstaande concreet zich tot slaaf maken van het verwerven van geld, om daarna in de beperkte tijd die hen tussen het werken door nog rest, het zuurverdiende geld spaarzaam genoeg te besteden aan voorbijgaand plezier, teneinde op hun oude dag, wanneer ze oud en moe gewerkt zijn, nog net genoeg geld over te hebben om in hun levensonderhoud te voorzien. Velen bezorgen zich op deze wijze een burnout, of midlifecrisis, of CVS, omdat ze zich een werktuig voelen, een nummer, gebruikt om geld te doen rollen en anderen behalve zichzelf rijk te maken. Oh ironie.
De werkzaamheid van de mens is hoe dan ook niet nutteloos. Het is de zingeving eraan door de mens zelf die zinloos is. De zelfrechtvaardiging van zijn relatief gezien nutteloze acties maakt hem schizofreen. Want men kan geen twee meesters dienen in dit leven: geld én vrijheid. De mens vormt de schakel tussen gematerialiseerde energie en de spirituele wereld. Daar heeft hij niets voor moeten doen. Dat is hij vanzelf geworden onder invloed van yin en yang. Het is geen uitverkorenheid of superieure bezigheid. Het is een zuiver natuurlijk gevolg van het meegaan met de stroming van de Orde van het Universum. Het enige wat de mens moet doen is zich laten leiden door die natuurlijke orde, of met andere woorden zijn intuïtie volgen die voortkomt uit het hoogste oordeel. Als hij ergens voor of aan zou moeten werken, dan is het zijn bewustzijn ontwikkelen tot dit hoogste oordeel. Al de rest valt dan als vanzelf op zijn plaats en in zijn schoot. Net zoals hij zelf is ontstaan. Maar de arrogantie van zijn ego weerhoudt hem ervan om zich over te geven aan een zachtaardige orde waar zelfs het ganse universum zich naar voegt. Liever buigen voor het geld en aanzien, dan iedere dag geluk en gezondheid kunnen oogsten én zaaien. Want als er één ding is waarvoor de mens zeker wel nuttig en zinvol kan zijn, dan is het dat laatste: het zaaien van geluk en gezondheid.
Dat is simpel. Gewoon leven volgens het natuurlijke evenwicht tussen yin en yang, net zoals de natuur instinctief doet. Het echte werk is leren vertrouwen op dat instinct, dat bij de mens kan uitgroeien tot de intuïtie. Tenminste, als zijn ego toestaat om zijn eigen materiële en vergankelijke ambities te zien voor wat ze in werkelijkheid waard zijn, en ze vervolgens te gebruiken om zijn bewustzijn te ontwikkelen.
Vrijheid veronderstelt dat iedereen kan doen en laten wat hij wil. Dat de welgespierde zich kan uitleven in zwaar werk en de tengere fijngevoelige in de kunsten. Niet omdat hij er zijn dagelijks brood mee moet verdienen, maar omdat hij er zich toe aangetrokken voelt en het gewoon graag doet. In zijn zoektocht naar de zin van het leven, is de mens vergeten dat hij er ook eenvoudigweg van kan genieten. Genieten, niet door uiteenlopende zaken te doen en toch steeds dezelfde bevrediging te verwachten. Maar genieten van de manier waarop het leven het lot van de mens naar het pad van het geluk tracht te doen evolueren. Want intuïtie is de zekerste manier om het leven in te vullen zoals de natuurlijke orde het voorziet. Niets in dit leven gebeurt voor niets. Men kan trachten de gebeurtenissen af te dwingen, of men kan de mogelijkheid tot gebeurtenissen creëren. Interessant fenomeen, energie. Het plant zich voort, net zoals de term voortplanting veronderstelt. Door intuïtief te leren genieten van elk moment, maar dan ook te leven naar die intuïtie, leiden woorden en daden de mens op een pad naar gezondheid en geluk. Want geluk volgt uit gezondheid, en gezondheid is het natuurlijke logische gevolg van het luisteren naar zijn lichaam en het intuïtieve gevoel. Intuïtie komt het fortuinlijkst voort uit een oprechte wakkere geest, of bewustzijn. Een bewustzijn rond de werking van yin en yang en het besef dat alles in dit universum uit deze beide voort komt, en terug te brengen is tot de uiting van de oneindigheid.
De Navajo indianen omschrijven het mysterie van het leven in een gedicht dat opgesteld werd naar aanleiding van de ceremonie van de eerste lach. Zij stellen dat wanneer een baby voor de eerste keer lacht, het kind vanaf dan pas een individu geworden is. Wanneer het voor de eerste keer lacht, betekent het dat het van de geestenwereld van de Diyin Dine’e overgegaan is naar deze wereld. Dat het van het mechanische biologische, overgegaan is naar het bewuste gevoelsleven. Een heerlijk harmonieuze omschrijving van de mens als schakel tussen het materiële ontstaan en het spirituele ontwaken. Het gedicht gaat:
Van hier, begint het in schoonheid
Moeder Aarde, Vader Hemel
En nu, is alles vanaf hier, terug in evenwicht
En nu, is de schoonheid hersteld
De schoonheid is hersteld
De schoonheid is hersteld
De schoonheid is hersteld
Op de derde donderdag van elke maand, wordt deze ganse natuurlijke logica rond de samenwerking van yin en yang in ons bestaan toegelicht vanuit steeds andere, nieuwe, persoonlijke of actuele oogpunten, met de bedoeling ieders pad naar gezondheid en geluk bij te lichten.
Wil je te weten komen wat jouw karma is en hoe het lot jou via vallen en opstaan tracht aan te geven wat jouw meest harmonieuze levenswandel is om tot een gelukkig, rechtvaardig, gezond en vrij bestaan te leiden, kom je dan verdiepen in de wereld van de levensenergie rond yin en yang, die zelfs het gehele universum tot leven brengt. Zo werk ook jij daadwerkelijk mee aan het verwezenlijken van een rechtvaardige vredevolle wereld, en wordt je er zelf gedurende het proces alleen maar beter van.