Bij het horen van de term spiritualiteit, komt misschien het beeld van een boeddhistische monnik die het transcendentale nastreeft voor de geest. Men hoeft echter niet zo veel intensief ingeoefende handelingen uit te voeren of al te speciale omstandigheden te creëren om zich ook effectief met het spirituele bezig te houden.
Zeker, enige vorm van concentratie en een moment van stilte helpen altijd. Niets dat niet verwezenlijbaar is gedurende de normale gang van zaken gedurende het dagelijkse leven dus. Er bestaan namelijk meer dan voldoende eenvoudige acties, aangepaste houdingen, mentale ingesteldheden en kleine voorbereidingen die eveneens tot geestelijke focus en ontwikkeling leiden, bruikbaar zelfs gedurende de dagdagelijkse bezigheden. Deze blog refereert naar de sessies die het jaar rond aangeboden worden in het OWC op donderdagavond, gewijd aan spiritualiteit en alle aanverwante onderwerpen waarbinnen het spirituele of de natuurlijke energetische huishouding in onze samenleving een rol spelen of de hand in hebben.
Want de spirituele wereld houdt zich wél altijd met ons bezig.
Maar het is een relatie die van beide kanten aandacht dient te krijgen, willen we als menselijk wezen het geestelijke terug beter leren kennen.
In de eerste plaats helpt het te beseffen dat het spirituele overal rondom ons aanwezig is. Het is een aanwezigheid die kan opgemerkt worden door op een ontspannen maar verwachtingsvolle manier alert te blijven voor kleine ogenschijnlijk nietszeggende voorvallen. Op deze wijze zichzelf open stellen voor geestelijke indrukken, maakt dat bepaalde gebeurtenissen of toevalligheden niet onopgemerkt voorbij gaan. Het is uiteraard niet de bedoeling om bijgelovig te worden of denken spoken te beginnen zien. Voor dat laatste is het in dit stadium trouwens meestal nog te vroeg. Tijdens de sessies overlopen we daartoe de etherische en fysieke opbouw van het spirituele rijk, waarin we elementen rond aura, zielen, geesten en zelfs begrippen rond spoken en demonen duiden en situeren. Het voornaamste is uiteindelijk dat je je verbinding die je in feite van nature hebt met het geestelijke, opnieuw leert opnemen. Op termijn biedt het zelfs vrij te gebruiken richtingaanwijzers aan, die je het leven en al je bezigheden daarin kunnen vergemakkelijken en versoepelen.
Oefening baart kunst, en zo ook met het spirituele. Maar hoe komt het dat we die spirituele verbondenheid schijnbaar verloren hebben, of er geen bewuste voeling meer mee hebben in de eerste plaats?
Dat heeft alles te maken met de wijze waarop wij onze hedendaagse samenleving opbouwen en onderhouden. We zijn in feite enkel nog het ogenschijnlijk maatschappelijk relevante blijven beoefenen.
Dit kan gebeuren omdat vanaf het moment we verantwoordelijkheden te dragen krijgen of nastreven binnen die samenleving, we onze focus te veel verleggen. Dit luidt tevens de ontwikkeling tot volwassenheid in. De steeds toenemende maatschappelijke routines maken dat men de spiritualiteit achter zijn bestaan uit het oog kan verliezen. Omwille van de eerder onzichtbaarheid ervan, wordt ze onachtzaam als vanzelfsprekend ondergaan en in sommige gevallen misschien zelfs ervaren zonder zich er nog van bewust te zijn. Want, vergis u niet, ook al vergeten we haar aanwezigheid, ons bestaan wordt wel degelijk subtiel aangestuurd vanuit het geestelijke.
Er is in ons bestaan namelijk niets dat gebeurt zonder aanleiding. Ik zeg bewust niet "zonder reden", want bij die terminologie komt het karma om de hoek kijken, en dan spreken we over spirituele dimensies die echt een dieper inzicht en overeenstemming met het wezen van het heelal vereisen, wil men zich niet verliezen in onzekerheid en twijfel. Een begrip dat nochtans door het zich regelmatig bewust afstemmen op het geestelijke, eveneens voor iedereen haalbaar wordt, maar daarom niet voor iedereen even makkelijk verteerbaar. Het universum handelt in deze niet in goed of slecht en in het geval van karma of lotsbestemming is het de menselijke geest die zijn intellect het verschil moet aanleren tussen eigen wensen of voorkeuren en causale energetisch-spirituele processen die het individuele overstijgen. In de sessies rond kosmologie en andere onderwerpen met een meer wetenschappelijke connotatie, leggen we zowel de spirituele als de astrofysische of wetenschappelijke denkwijze naast elkaar om tot inzichten te komen rond het ontstaan van de wereld en het bestaan in het algemeen, rond karma en onze eigen wil, plaats en doel in het universum.
Dit wil echter niet zeggen dat wij ons tot het geestelijke verhouden als een trekpop tot het touwtje. Eerder als een trouwe tweevoeter tot de geur van het bekende. Anders gezegd, we vermoeden het geestelijke wel, maar onze realiteitszin, versterkt door en in wisselwerking met onze maatschappelijke activiteiten, verplichtingen en daaruit voortvloeiende beslommeringen, overtuigt of verleidt ons bij het rationele te blijven.
Nog een reden waarom deze aan de basis liggende onoplettendheid voor het spirituele ontstaat, komt voort uit het aspect van opvoeding en onderwijs. Georganiseerd en opgelegd vanuit de beste bedoelingen, maken ze dat van bij de geboorte de aandacht van kinderen weggetrokken wordt van de spirituele omgeving waaruit ze voortkwamen. Omwille van hun aanvankelijke en hoofdzakelijk fysieke noden, ze schreien er genoeg voor, worden kinderen van bij het begin van hun bestaan bijna exclusief omringd door materiële zorg, hulp- en levensmiddelen. Bij het opgroeien nemen de materiële bezigheden, tevens vaak uit gewoonte of traditie, steeds verder toe in belangrijkheid, zowel bij ouders en begeleiders, als bij het kind zelf. Deze vertrekken wel vanuit een spititueel geïnspireerde zorgzaamheid, maar worden vertaald tot de wereldse bezorgdheid om voor het kind een veilige, gelukkige en zorgeloze leefomgeving te creëren en te verzekeren. In de sessies handelend over natuurlijke zwangerschap en geboorte, opvoeding, onderwijs en andere familiale en sociaal georiënteerde onderwerpen worden tips en adviezen aangereikt om ook de spirituele ontwikkeling van de baby tot tiener en zelfs tot adolescent en volwassene te vrijwaren, te onderbouwen en te stimuleren, zodanig dat de ondersneeuwende materialistische invloed van onze maatschappij overstegen kan worden.
Als gevolg van de zorg voor het nageslacht, wordt rationeel en perceptiegewijs alles in het werk gesteld om algemene onaangenaamheden en hun ongewenste gevolgen te vermijden. Het vergt echter de nodige nuchterheid, relatieve objectiviteit en emotionele controle om de grens tussen zorg en angst niet al te ver te laten afbrokkelen. Kijken we bijvoorbeeld maar naar het omgaan met de COVID-crisis. Hoe onderling verschillende buurlanden vanuit hun levensinstelling totaal verschillende benaderingen uitvaardigden én onderhielden. Vooral het laatste is hier van belang: het blijven onderhouden van het als beste aangevoelde en afgewogen antwoord op de ontvangen uitdaging. Het is een kwestie van vertrouwen op het buikgevoel. En u raadt het al: dat buikgevoel of intuitie is de geestelijke ingeving, los van verborgen agenda's, politieke overtuigingen, ethisch verantwoorde positieve discriminatie of gewoonweg, laten we eerlijk zijn, angst en paniek.
Daaromtrent komen tijdens de sessies de verschillende uitingen van emoties aan bod, om een fijner zicht te krijgen op wat enerzijds onze gevoelens zijn en wat ons ware spirituele gevoel inhoudt anderzijds, om bruikbare voeling te krijgen met onze eigen intuïtie, die gekoppeld is aan het collectieve bewustzijn of ook onderbewuste. Daarbij bekijken we tijdens onze samenkomsten eveneens welke rol of impact gezondheid en ziekte in ons bestaan hebben en wat het betekent gezond van lichaam en geest te zijn, of hoe het te worden, niet alleen geestelijk, maar ook via onze voeding, eetgewoontes en levenshouding.
Een volgende peiler tot het beleven van spiritualiteit begint met het besef dat de mens de neiging heeft zich te nestelen in dat wat hem comfort in het leven aanbiedt. Maar daarom niet in zijn bredere bestaan. Hij gaat cocoonen. En zelfs wanneer dat cocoonen bijvoorbeeld ook buitenshuis plaats vindt, dan nog beperkt het zich grotendeels tot een op zich staand gebeuren, los van de overige activiteit die zijn eigen bezigheden wel degelijk omringt, met name de spirituele dimensie. Zijn comfortzone, soms tegen beter weten in, wordt passief verdedigd. Hij heeft en ervaart er vrede mee, maar wenst er verder niet te diep bij te hoeven na denken of te overdenken, omdat het onbekende dikwijls ongemakkelijk maakt.
Contradictorisch genoeg en ondanks het fundamentele streven van de gemiddelde mens naar het uitoefenen en beleven van zijn vrijheid, bijgestaan door het eigen geestelijke bewustzijn en de spirituele verbondenheid, wordt de er aan gekoppelde vrije wil meermaals overstemd door de onopgemerkte zintuiglijke verslaving aan de haast verdovende aanwezigheid van de fysiek waar te nemen realiteit.
Om onze individuele vrijheid ten opzichte van de maatschappelijke bedrijvigheid te herwinnen, wordt tijdens de sessies de ook etherische werking van onze zintuigen blootgelegd, zodat de ware geestelijke vrijheid de persoonlijke kan voeden en doen ontwikkelen, zowel binnen als buiten de maatschappelijke taken. Het beoefenen en naar waarheid doorgronden van de gevierde vrije wil komt eveneens aan bod, samen met hoe tot betrouwbare en lange termijn keuzes te kunnen komen.
Om het allesomvattende van het geestelijke beter te vatten kan je het visualiseren als het geruis op een radio. Het zit ergens op de achtergrond van de frequentieband en is een logische stap tot zelfs het bekomen van deze band. Het wordt echter verdrongen door de aanwezigheid van de diverse radioposten. Maar het geruis op de radio, metaforisch voor de geestelijke onderbouw, is wel degelijk in meer of mindere mate over de ganse frequentieband aanwezig. Het wordt echter overstemd door het vermogen van een populair radiostation, al even metaforisch voor het materiële en wereldse vermaak. En het is populair, omdat het afleidt van, met een zwaar woord, existentiële indrukken of vraagstukken, omdat deze niet zelden het aangeleerde bevattingsvermogen overstijgen. Het spirituele werkt in die zin dan ook eerder etherisch. Het lijkt misschien niet zo krachtig en makkelijk overstembaar, maar net zoals bij een kaarsvlam, is de hitte net het grootst in die gebieden waar de vlam doorzichtig is. Zo intens heet dus, dat de vlam zelf onzichtbaar wordt als kleur en nog enkel waarneembaar als vibrerende lucht. Straling. En warmte natuurlijk. Net boven de vlam, maar ook vlak bij de wiek, in het hart van de vlam. De vlam wordt omringd of zit als het ware ondergedompeld in vibrerende ether, net zoals elk ander fenomeen. In de kosmologie en de kwantummechanica wordt dit donkere materie en in het verlengde daarvan donkere energie genoemd. Een substantie die de fysieke manifestatie voorafgaat. Ook daar zullen we het fijne van trachten te ontrafelen tijdens de lezingen rond spiritualiteit, door de ontwikkeling van oorsprong of bron, tot doel of bestemming van ons universum en bijgevolg ons bestaan met al haar existentiële vraagstukken onder de loep te nemen.
Door hun dagelijkse activiteiten in de fysieke wereld, letten vele mensen geestelijk niet langer op het etherische. Ze kijken enkel nog met hun fysieke zintuigen naar het kleurrijke schouwspel van zeg maar een kampvuur en haar gensters, koesteren zich in haar warmte, en in hun roes slaan ze geen acht op het feit dat de vlammen het knetterende hout in de zichtbare werkelijkheid niet raken. Het vuur brandt als het ware net boven de verbrandende blokken hout. Dat is het etherische dat uit het hout wordt geperst door de hitte van het verbranden en als eerste ijle spirituele substantie zo verhit en geëxiteerd de zuurstof er boven mee in vlammen doet omzetten. Want het geestelijke is overal en in alles aanwezig, gaat nooit verloren en verandert slechts van verschijningsvorm of aggregatietoestand. Zie daar de basis van yin en yang in al zijn regels en principes die we eveneens van dichterbij zullen bekijken ten voordele van handige, praktische en fortuinlijke toepassingen in onze dagelijkse activiteiten.
Via het opzoeken van de spiritualiteit in en doorheen ons dagelijkse leven kunnen we net zo goed ons geestelijke bestaan opmerken. Onze gedachten krijgen namelijk vorm vanuit het geestelijke. Leren we het geestelijke beter kennen, dan begrijpen we ook beter waar onze gedachten vandaan komen, waaruit ze bestaan en hoe ze gevormd worden. Beseffen we beter waar onze inspiratie haar oorsprong vindt. Waar onze voorkeuren, verlangens, voorliefdes, aspiraties en de gedrevenheid ze in te vullen vandaan komen. Het vergt slechts een bijstelling van het gezichtspunt. Een heroriëntering van het uitgangspunt. Een herfocussen van het brandpunt, om doorheen de verblindende materiële realiteit, de spirituele basis en onderbouw terug op te merken als daadwerkelijke bestaansreden en oorsprong van al wat zich als fenomeen op, boven en onder onze wereld, zichtbaar en onzichtbaar bevindt en beweegt. Het zijn universele natuurlijke wetmatigheden, ook wel de Orde van het Universum genoemd. We gaan bekijken hoe we die natuurlijke universele wetten in ons geestelijke voordeel kunnen aanwenden om onze eigenheid niet te verliezen binnen de wereldse en menselijke wetten en voorschriften, met de bedoeling een vrij en ongeremd natuurlijk bestaan te leiden.
Gelukkig is het de moderne beschaafde mens ondanks al zijn technische surrogaten niet onmogelijk geworden om het spirituele nog waar te kunnen nemen. Het huist onaangetast in gezelschap van het geestelijke en etherische leven. Het kijken in plaats van louter zien, moet hem slechts terug aangeleerd worden, net zoals hem aangeleerd werd dat 1 + 1 gelijk zou zijn aan 2, terwijl dat bijvoorbeeld in de natuur gelijk is aan duizenden.
De ene soort kennis is echter niet vijandig tot of tegengesteld aan de andere. Maar samen creëren ze wel een wijsheid die van de mens opnieuw een volwaardig menselijk wezen maakt, zich manifesterend onder de stralen van de zon, in het licht van de maan en vanuit het wezen van de aarde, in lichaam, ziel en geest. De lezingen trachten niet alleen de verschillen tussen deze laatste drie te verduidelijken, maar ook en vooral hun overeenkomsten, samenhang en ontwikkelingsstadia weer te geven, ten voordele van het individuele, maar ook collectieve bewustzijn. Het zich bezig houden met spiritualiteit zal je geest ontsluieren en de verhoudingen tussen je lichaam, geest en ziel verduidelijken als een onlosmakelijk geheel, waardoor alledaagse dingen niet alleen noodzakelijk schijnen voor het alledaagse leven, maar werk- én speeltuigen worden om geestelijk te groeien, en te bloeien.
Het huishouden, het werk, school, de hobby's, klussen, sporten, feesten, alles krijgt een andere dimensie, vertrekkend vanuit een spiritueel bewustzijn rond de begeestering van je activiteiten. Want alles is spirituele energie en daarmee kunnen we opnieuw leren ook alles te creëren. In realiteit zijn we het eigenlijk nooit verleerd. We zijn gewoon even vergeten hoe het alsdusdanig waar te kunnen nemen, te begrijpen en bewust te gebruiken. De kunsten, ceremoniën, tradities, Feng Shui, oosterse vechtkunsten, spreekwoorden en sprookjes zijn allen gebaseerd op het omzetten van natuurlijke alomtegenwoordige spirituele energie in praktische handelingen, adviezen en gematerialiseerde voorstellingen. Het is slechts een kwestie van ze in een andere context te plaatsen. Die van de onuitputtelijke en bruisende spirituele wereld.