Waar voor onze jongere kinderen de school net begonnen is, dringt zich voor de adolescenten de keuze op van studierichting met het oog op hun professionele bezigheden.
Geen eenvoudige opgave, gezien de immer sneller evoluerende technische, wetenschappelijke en sociale ontwikkelingen en toenemende specialisatie binnen onze samenleving. Hoe kunnen we onze jeugd daar bij helpen? Hoe kunnen die jongeren zichzelf helpen? Op basis van welke criteria kunnen zij hun toekomstige beroepskeuze maken en aan de hand van welke prioriteiten?
Belangrijke vragen die van de jongeren bijna een leven aan ervaring vereisen nog voor het door hen zelf beleefd werd. Het zal zaak zijn onze jeugd hier op voor te bereiden en indien nodig te kunnen adviseren.
In aanloop naar die keuze spelen dan ook niet alleen onderwijs, maar opvoeding in het algemeen een cruciale rol. Niet slechts via het woord, maar ook het voorbeeld. Het kan tenslotte een beslissing voor het leven zijn en daar zijn best zowel de jongeren als hun ouders of ouderen in het algemeen adequaat op voorbereid. Want zelfs anno 2024 zijn er bijvoorbeeld nog steeds gezinnen waarbinnen de kinderen niet vrij mogen kiezen…
Deze sessie biedt een aantal principes en denkpistes aan die leiden tot het duidelijker stellen van de persoonlijke voorkeuren, wensen en verwachtingen naar een vooropgestelde droomjob toe. Het afstemmen van de eigen talenten, aspiraties en mogelijkheden in functie van het leven dat men wenst te leiden. Want wie wil niet kunnen zeggen dat men in zijn levensonderhoud voorziet door van zijn hobby zijn beroep te hebben gemaakt. Het spreekwoord zegt niet voor niets dat een goed begin het halve werk is. Daarbij iedere dag ondervinden op weg te zijn om zijn levensdoel in te vullen, kan geen groter geluk zijn dat men zichzelf of zijn kinderen kan toewensen.