OWC maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Meer info

OWC - Verhoog je immuniteit met gezonde darmen en longen

Verhoog je immuniteit met gezonde darmen en longen

Verhoog je immuniteit met gezonde darmen en longen


Leer je te wapenen tegen de winter en  de uitdagingen van het leven, neem  je eigen gezondheid in handen en kies voor de zachte weg van verandering. 

Als er één zaak duidelijk is na corona, dan is het wel dat we onze  immuniteit moeten versterken. En 80 % van onze immuniteit heeft te maken met gezonde darmen.
De herfst is in de Chinese geneeskunde de periode waarin darmen en longen regeren. Dat betekent dat ze in die periode extra energie krijgen, maar het meestal ook hard te verduren krijgen, zeker als de basis niet goed is. In deze periode, waar de energie naar binnen gaat, de dagen korter worden, het weer guurder, is het cruciaal om onze darmen en longen extra te verzorgen.  Gezondheid en ook ziekte ontstaat sowieso in de darmen. 

Hoe hou je je darmen en longen gezond? Hoe bouw je een goede immuniteit op? Waarop let je best?
Er zijn drie belangrijke componenten:
     1. Goede voeding
     2. Beweging
     3. Zelfzorg: positieve ingesteldheid, plezier, genieten, rust, ontspanning, verantwoordelijkheid.
Gezond in het leven staan betekent  ook verantwoordelijkheid nemen voor jezelf, je familie, je omgeving,  voor moeder aarde. Het betekent  zorg dragen voor je lichaam en je geest en stilstaan bij jezelf, opruimen wat niet meer bij je past en vervangen door andere, nieuwe patronen.

Wat krijg je in dit weekend mee?
Een goede detox om te beginnen. Je zult je beter, vitaler voelen want je krijgt tonnen heerlijk frisse, zuivere boslucht binnen en je zuivert je lichaam. Je zal je beter in je vel voelen, zelfs al knarst en piept er ergens een gewricht, je wordt herboren, je krijgt meer energie, je voelt opnieuw wat je nodig hebt en wat je wil.  En daarbij zal je genoeg informatie hebben om er verder mee aan de slag te gaan, zodat het een deel van je leven wordt, op jouw manier, op jouw tempo.  

Hoe doen we dat? Wat staat er op het programma?
Een combinatie van de drie eerder genoemde elementen! We zorgen voor theoretische achtergrond, maar maken vooral tijd om veel te leren door praktijk, binnen en buiten met o.a. :

  • Theorie bij 5 transformaties (longen/dikke darm), en uitleg rond voeding: wat versterkt/verzwakt longen/dikke darm? Hoe kook je gezond om de winter goed door te komen.
  • Praktijk: koken van een gezonde maaltijd/ontbijt/…  specifieke versterkende remedies voor longen/dikke darmen. Vooral  gefermenteerde producten rijk aan lactobacillen (melkzuur): zuurkool en andere gefermenteerde groenten, shoyu, tamari, tempeh, natto, miso, appelazijn, , kombucha, waterkefir... En daarnaast vezelrijke voeding (groenten, groenten, groenten, granen, peulvruchten, bio en onbewerkt).
  • Massages om te ontspannen, voetbad met aromatherapie, scrubs … 
  • Ademhalingsoefeningen uit de yoga (pranayama) om je longen te zuiveren en sterker te maken. 
  • Versterkende yoga voor de darmen, voor immuniteit, om onszelf sterker en veerkrachtiger te maken.
  • Do in (zelfmassage, punten en meridianen bekloppen), stretchings.
  • Wandelingen in het bos.
  • Meditaties om je op te laden en bij jezelf te komen. 
  • Stilte,  rust, rituelen om stil te staan bij ons leven en wat ons bezighoudt. Oefeningen om los te laten wat we niet langer nodig hebben en te verwelkomen wat we wel willen.

Geplande cursussen

OWC - Program Detail